L'èxit de
successius totalitarismes en els anys vint i trenta, impulsats i enfortits per
l'ús indiscriminat dels mitjans de masses per assegurar-se el suport popular,
va contribuir poderosament al fet que la primera teoria de la comunicació de
masses, coneguda com a “Teoria hipodèrmica”, establís un model unidireccional
de la comunicació, en el qual tot el poder està en mans dels mitjans de masses
i de les elits que se situen darrere d'ells. Des de la recerca en mitjans de
comunicació social, Wolf indica que els diferents tipus d'estudis es poden
enquadrar segons les diferents perspectives específiques d'estudis
metodològics, destacant:
La Teoria hipodèrmica
Des d'aquesta teoria es dedueix que els mitjans,
d'acord amb l'orientació psicològica conductista en la qual es recolza, són
contemplats com a estímuls que provoquen determinades respostes en els
individus pel que la seva influència ve influenciada per la psicologia
conductista. Aquesta teoria va elaborar com influenciar en les masses i troba
la seva aplicació en la propaganda i en els intents de manipular a les masses.
Aquesta teoria entra en crisi quan els fets mostren un publico actiu
Teoria de la persuasió
Els estudis que es van desenvolupar a partir d’aquest
corrent empíric-experimental o de la persuasió, van suposar un canvi
qualitatiu, ja que existeixen diferents factors en l'individu que determinen
els efectes concrets dels missatges. La font d'influència la va a rebre des de
la psicologia cognitiva, assumint en conseqüència que les característiques
psicològiques, culturals i socials de l'individu determinaran la influència que
els mitjans puguin tenir en el receptor, la qual cosa suposa una clara relació
amb la perspectiva cognitiva en la recerca en mitjans..
Teoria dels efectes
limitats
Els estudis empírics sobre el terreny o dels
efectes limitats, suposa un canvi radical en la recerca en mitjans de
comunicació social, les seves fonamentacions les reben des d'una perspectiva
sociològica, mostrant una forta preocupació per la influència del context
proper a l'individu com determinant de la interacció que estableixen amb els
mitjans i els efectes que es produeixin en els individus i en l'anàlisi que determinats
col·lectius fan per al consum directe dels mitjans. Des d'aquesta perspectiva
l'efecte dels mitjans ja no depèn tant del mitjà en si, ni de l'individu aïllat
i de les seves característiques psicològiques, culturals, ni de les formes
específiques de concretar el disseny dels missatges en els mitjans, sinó
bàsicament de l'estructura social en la qual es desenvolupa el subjecte.
La teoria funcionalista
La perspectiva des d'aquesta teoria no se situa
en els efectes directes dels mitjans sinó en les funcions que poden exercir en
la societat. Els mitjans se'ls percep com a instruments reguladors de la
societat, Des d'aquest corrent els receptors tendeixen a ser considerats com a
subjectes actius, que prenen decisions respecte al mitjà concret amb el qual
desitgen interaccionar. Les relacions de funcionalitat que regulen i uneixen
els fenòmens socials semblen respondre a quatre imperatius: a) adaptació al
propi ambient b) intenció amb l'objectiu a realitzar c) la conservació del
model i el seu mecanisme de socialització d) la fidelitat entre els membres i
el seu conjunt –manteniment de valors- Aquest tipus d'estudis impulsarà la
utilització d'una tècnica de recerca: l'anàlisi de contingut.
La teoria crítica
Es la teoria corresponent a l'Escola de Frankfurt
que s'interessa per la funció ideològica de les ciències i intenta reorganitzar
la Societat. La teoria crítica estableix les seves bases d'estudi en el
problema de com motivar a la societat (uniforme i diversa) a actuar lliurement
i a incentivar la llibertat i l'expansió de pluralitat; mentre que el
funcionalisme actua com a ens regulador usant els mitjans de comunicació com a
sentinelles per conservar-los baix paràmetres sobre el que consideren bé i
malament sota el règim del comú, alhora que es promou l'economia comercial amb
el que Lazarsfeld concebia com a irracional i perjudicial.
Teoria crítica i el “product placement'.
Segons Mauro Wolf [...]la teoría crítica se propone realizar
lo que a la sociedad siempre se le escapa o siempre posterga, es decir, una
teoría de la sociedad que implique una valoración crítica de la propia
elaboración científica [...] i és que aquesta teoria és reproductora de
violència simbòlica, una eina per al poder i la dominació cultural, la qual
manipula els mecanismes democràtics i analitza la societat des d'una
perspectiva d'anàlisi objectiva, i no empíric. Un exemple aplicat seria
el que ocorre avui en dia amb sèries com
a Física o Química, el Barco, ... les quals són seguides per un grup homogeneïtzat
fidel a aquest tipus de programació, en aquest cas, els adolescents. Aquests,
exalten o idealitzen als personatges, quan aquests personatges mostren marques
dins de les sèries, (product placement) ja estan incitant al seu públic fidel a
comprar-se aquestes marques per ser com els seus personatges favorits, i per
tant, canvien els valors culturals, manipulant-ho i incitant-ho a comprar i
portar determinades marques i no unes altres, així doncs, en aquest cas el
product placement és una eina per aconseguir aquesta dominació cultural
La teoria culturológica
Una teoria oposada a la communication research s'estava elaborant sobretot en la cultura
francesa essent el seu origen en el llibre L’Esprit
du temps d'Edgar Morin (1962). S'ocupa de la nova forma que està sumint la
cultura de la societat contemporània i no dels mitjans i dels seus efectes. No
estudia els mitjans massius i els seus efectes sobre els destinataris sinó que
pretén redefinir la cultura de masses elaborant una sociologia de la cultura contemporània
que es caracteritza per la informació i la ficció [...] la definición de aquello que hace noticia y el relieve atribuido [...] con la
consecuncia [...] de dos tendencias [...] la dinámica entre estandarización e
innovación, por otro, el sincretismo y la
contaminación entre real e imaginario[...] (Wolf 1987 – 103)
La perspectiva dels "cultura studies"
També denominada la teoria mediologica elaborada
en el Centri for Contemporary Cultural Studies
de Birmingham i tracta de el anàlisis de la cultura pròpia de la societat contemporània.
Tendeixen a especialitzar-se en dues aplicacions: d'una banda els treballs
sobre la producció dels mitjana quan sistema complex de pràctiques determinants
per a l'elaboració de la cultura i de la imatge de la realitat social; d'altra
banda els estudis sobre el consum de la comunicació de masses quan lloc de
negociació entre pràctiques comunicatives extremadament diferenciades.
Parteixen d'una concepció contrària a la funcionalista de la mass conunication research, és més, la
seva preocupació per les estructures de dominació i de control social
conjuntament la ideologia i hegemonia són traduïts en el rescat de la cultura
popular i el tema de la identitat. El tema de la recepció dels mitjans assumeix
aquestes premisses, sobretot en els estudis inaugurals d'aquest corrent, dels quals
el més destacat és Stuart Hall segons aquest autor en el procés de recepció
dels mitjans de comunicació existeixen tres etapes: lectura oposicional,
lectura dominant o hegemònica i lectura negociada, on certs significats
culturals de l'audiència entren en disputa amb els significats dels mitjans.
Les teories comunicatives
Aquestes teories són les que tendeixen a unificar
l'objectiu comunicatiu amb el sociològic segons tres models: a) L’informàtic :
La comunicació en aquest model considera la transmissió optima de missatges i
realitza la comunicació com a transmissió de dades intentant determinar la
manera més econòmica rapida i segur de codificar un missatge el més nítid
possible. b) El semiòtic informacional : Estudia les relacions entre
codificació i descodificació, La diferencia entre aquest i l'anterior
s'estableix a sostenir que la linealitat de la transmissió està vinculada al funcionament
de factors semàntics introduïts en aplicar un codi. Aquest model considera essencial
a la comunicació el fet de la negociació i aquesta està lligada a l'específica
situació comunicativa dels mitjans. c) El semiòtic textual sosté que la relació
comunicativa es construeix entorn del conjunt de les practiques textuals essent
important el rol de l’emissor i del receptor en la dinàmica interactiva. El fet
comunicatiu es realitza en un conjunt de factors ¡ homòlegs i per això el
context resulta l'apropiat per interpretar els problemes específics de la
comunicació de masses.
Bibliografia
Mattelart Armand &Michèle (1987). Pensar
sobre los medios. Comunicación y critica social. Fundesco Madrid
Wolf, M. (1987). La
investigación de la comunicación de masas. Paidos. Barcelona,
Dogan, Mattei; Pahre, Robert (1993) Las
nuevas ciencias sociales. La marginalidad creadora. México. Grijalbo.
Rodrigo
Alsina, M. (2001). Teorias
de la comunicación. Ámbitos, métodos y prespectivas. U.A.B. Barcelona.
No hay comentarios:
Publicar un comentario