La distinció entre el públic i el privat es remunta a la
Grècia clàssica on l'esfera pública de la polis –que es desenvolupa en l'àgora
i al mercat– és separada del domini privat del “oikos” [1]
En la
primera meitat de la dècada dels setanta, Richard Sennett planteja des d'una
perspectiva sociològica, que la problemàtica de la vida pública en la societat
moderna, es condensa a la ciutat cosmopolita on ocorren trobades i intercanvis
entre diferents i estranys. Per Sennett, el públic al·ludeix a “[...] vínculos de asociación y compromiso mutuo
[...]se trata del vínculo de una multitud, de un pueblo, de una política, más
que de aquellos vínculos referidos a una familia o a un grupo de amigos [...]”
[2]
D'acord
amb aquest autor, el debilitament dels vincles socials de caràcter impersonal
és un fenomen derivat de la transformació de la vida pública en una qüestió
d'obligació formal, associat al decaïment de la participació amb finalitats
socials i a la falta de compromís cívic. Aquesta tendència a la descomposició i
abandó del públic, està associada al predomini de l'individualisme modern, al
replegament a l'àmbit del privat i a l'íntim personal.
R. Sennett planteja que el ciutadà del segle XX per
superar lo desconegut i eliminar la diferència entre la gent, malaltia bàsica
del capitalisme, tracta de “[...[]volver intima y local la escala de la experiència
humana o sea que uno trasnsforma el territorio local en algo moralment sagrado
[...]”. Aquesta situació (que no deixa de ser paradoxal) que conjuga
aïllament i visibilitat, s'observa en l'entorn construït i en l'organització de
l'espai urbà urbà entre altres qüestions a través de la transformació de l'espai
públic -carrer, plaça, llocs de reunió,...-,
en “un derivat del moviment”. Per a Sennett,
la facilitat i la velocitat de moviment produït per l'automòbil particular es
converteix en “[...]el mayor portador de
ansiedad en las actividades cotidianas” mientras el espacio público “pierde cualquier significado experimental
independiente[...]” [3]
La idea
de Sennett de vida pública té un paral·lelisme bastant clar amb la idea de Jürgen
Habermas de “esfera pública” [4] Per Habermas l'esfera pública és un espai en el qual la
societat civil discuteix sobre els seus problemes i les seves metes.
Aquest espai públic, ideat per Habermas i portat a la mitificació pels
postmoderns, com una esfera de discussió racional i argumentativa, ha anat
canviant de naturalesa, i ja no es desenvolupa en un “lloc” físic, sinó en una
esfera més intangible brindada pels avanços tecnològics. De fet aquesta
paradoxa d’aïllament i visibilitat també es dona en els mitjans de comunicació.
Segons Sennett [...]Los medios de
comunicación han incrementado enormemente el acopio de conocimiento que los
grupos sociales tienen entre sí, pero hacen innecesario el contacto verdadero.
[...]
En
aquest cas, es referia a la televisió, a la ràdio i a la premsa; no obstant
això, avui dia també es pot aplicar a internet doncs no fa sinó corroborar el
que Sennett ja albirava en els anys 70: que la societat es fragmentava en
petites comunitats tancades que no tenien veritable contacte entre si, encara
que estaven al tant les uneixis de les altres. Per això pensem que estem més
comunicats que mai, doncs Internet ens ha posat en contacte amb persones de tot
el món; persones que no haguéssim conegut d'una altra manera i no obstant això
quan volem relacionar-nos amb algú semblant a nosaltres, aquesta cerca de la
compatibilitat fa que, encara que tinguem la possibilitat de relacionar-nos amb
qualsevol, tanquem el nostre cercle a aquells que s'assemblen més a nosaltres.,
invertint l'ordre de la interacció, doncs es produeix el coneixement abans que
l'atracció, és a dir, som molt més selectius amb les persones que estem
disposats a conèixer realment. No obstant això, no cal culpar als mitjans del
que nosaltres fem amb ells. Sennett escriu: [...] Los impulsos para retirarse de la vida
pública han comenzado mucho antes del advenimiento de estas màquinas [...] son
instrumentos inventados por el hombre para satisfacer necesidades humanas [...].
Per tant, malgrat que els mitjans de comunicació, i en aquest cas
internet,,mitjançant les xarxes socials, ens obrin noves possibilitats
d'actuació; som nosaltres els qui decidim com utilitzar-los.
Bibliografia i
Webgrafia
Sennett, R., (1978) El declive del
hombre público. Edit.
Peninsula. Barcelona
Dubiel, H. (1993) Que es
conservadurismo? Edit. Anthropos. Barcelona. pg. 34 i ss. En línia: http://books.google.es/books?id=DdmTZs3ZPRMC&pg=PA34&dq=richard+sennett+%2B+el+declive+del+hombre+publico&hl=ca&sa=X&ei=uBNSUYqDM8OAhQeP3IHQAg&sqi=2&ved=0CC8Q6AEwAA#v=onepage&q=richard%20sennett%20%2B%20el%20declive%20del%20hombre%20publico&f=false
[1] http://es.wikipedia.org/wiki/Oikos
[2] Sennett,
R., (1978) El declive del hombre público. Edit.
Peninsula. Barcelona. pàg. 12
[3] (Ibid, 1978:21 y 24).
[4] Habermas, J. (1962): Historia y crítica de la opinión pública. La
transformación estructural de la vida pública. Gustavo Gili. Barcelona
[1994].
No hay comentarios:
Publicar un comentario