D'acord pel plantejat per sociòlegs Lazarsfeld i Merton,
els mitjans de comunicació massiva compleixen certes característiques i
exerceixen determinades funcions en la societat. Anys després que fessin els seus estudis sobre
els “mass-media” va sorgir un altre mitjà: Internet, el qual, a pesar de no
estar considerat per aquests autors, compleix algunes de les característiques
que van considerar. Una de les diferències és la globalitat que aconsegueix
així com que està a la disposició de més persones. En els mitjans de
comunicació convencionals només un selecte grup de persones apareix en ells, ja
sigui que els triïn per la seva aparença física, el seu carisma, la seva veu, personalitat
o fins i tot per la seva postura política o religiosa.
Robert K. Merton i Paul F. Lazarsfeld propugnen
que els mitjans massius de comunicaci6n serveixen moltes funcions socials que
mereixen ser objecte d'una sostinguda investigació. D'aquestes funcions, tenim
ocasió d'advertir només tres : la
funció conferidora de status [1] Els
mitjans de comunicació confereixen categoria a persones, organitzacions i moviments
socials a els qui apareixen o mereixen un esment en aquest mitjans. Aquesta
funció atorgadora de status entra doncs en l'acció social organitzada
legitimant polítiques, persones i grups selectes que reben el suport dels “mass-media”.
La funció d'imposició de normes
socials [2] amb un
doble vessant d'una banda, els mitjans de comunicació exposen situacions i els
valors que incorporen aquestes situacions se'ls pot donar un caràcter normatiu
i una altra aquesta capacitat de socialització pot aconseguir una autoritat
impositiva. Un exemple ho tenim en el tem de la violència domèstica que arrel
de la publicació dels malstrtaments de les dones a mans de les seves parelles en
els mitjans de comunicació es va produir un canvi a l’opinió pública i a les
institucions, per això els mitjans de comunicació cofirmen les normes socials
en la mesura que donen publicitat a les conductes desviades de la societat i la Disfunció narcotitzant [3] que fa referència a l’apatia de les masses (la
preocupació per la realitat no vol dir participar en aquesta) que per la seva
falta d’inèrcia i la seva passivitat en l'adquisició de coneixements suposen un
obstacle pel correcte funcionament democràtic ja que es pot arribar a pensar
que, degut a aquest efecte narcotitzant, el que es transmès pel mitjà de
comunicació és l’únic que passa en el mon i això no és així.
[1] […] Los
medios de comunicación de masas dan
prestigio y aumentan la autoridad de los individuos y de los grupos,
legitimando su statuts […] Robert K. Merton, Paul F. Lazarsfeld. Los medios de comunicación de masas, el
gustro popular y la acción social organitzada. pag. 238
[2] […]
Esta función –que consiste en dar a conocer,
en exponer públicamente las siutuacines-, se ha institucionalizado a través de
los medios de comunicación de masas […] A veces los mediois de comunicación de
masas pueden organizar su acción publicitaria originando una bverdadera cruzada
[…] pag. 241
[3] […]
Los medios de comunicación para las masas pueden incluirse entre los narcóticos
sociales más directos y eficaces […] pag. 244
No hay comentarios:
Publicar un comentario