viernes, 22 de marzo de 2013

Igualtat de gènere

Malgrat que em surti una mica del guió marcat, volia comentar un article  “Construcció de genero i ficció televisiva a Espanya” d'Elena Galán Fajardo [1] Aquest article analitza el procés de construcció dels personatges i la utilització d'estereotips de genero en diverses sèries de televisió, però ens quedarem amb l’actual ”Hospital Central”. Els mitjans de comunicació ofereixen un gran nombre d'estereotips, ja que necessiten audiències massives i és una forma fàcil i ràpida d'arribar a la població “Crear una identidad colectiva del otro a partir de estrategias discursivas de simplificación y homogenización facilita el arreglo de estereotipos y la construcción simbólica de una jerarquización cultural y social”.[2]





En aquestes sèries es posen al descobert les anomenades “identitats mediàtiques,” [3] és a dir, aquelles que són objecte de producció i difusió. Aquestes identitats mediàtiques que s'han mostrat en els últims anys a la població a través de sèries televisives de gran èxit compten amb “favors mediàtics”, ja que els és possible d'aquesta manera fixar els atributs de la seva identitat com a pertanyent al grup.

També es percep major presència masculina en relació a la femenina destacant que “sorgeixen elements discriminatoris i estereotipats” en el tractament qualitatiu dels personatges en funció del seu rol o la seva personalitat. Els estereotips detectats es corresponen amb els rols tradicionalment atribuïts a dones i homes. Els homes són capdavanters en els grups en els quals apareixen i ocupen llocs de major responsabilitat en els seus treballs, mentre que elles governen en l'àmbit privat, en les seves llars, són menys independents i solen ocupar espais secundaris i a més consideren que en la dona, la bellesa és un element primordial.

Per últim, en l'estudi “Tractament i representació de les dones en les telesèries emeses per les cadenes de televisió d'àmbit nacional”, [4] realitzat per l'Institut Català de la Dona publicació que contribueix al debat sobre la funció socialitzadora dels mitjans de comunicació i el seu abast en la construcció d'identitats de genero, s'assenyala que respecte a la percepció sobre la influència de la televisió, 6 de cada 10 ciutadans considera que la petita pantalla pot contribuir a aconseguir una societat "més igualitària", mentre que la resta estima que la seva fi no és la conscienciació sobre la igualtat, sinó el "pur entreteniment". En aquesta nova etapa la persona que dirigeix urgències, de la sèrie Hospital Central,  és una dona (directora), amb el que es demostra una vegada més que aquest reconeixement, no solament és complex – malgrat que no tenia perquè ser-ho, sinó a més lent.

Per concloure, els atacs i desinformació al gènere i a la perspectiva de gènere, solament pretenen confondre i crear por a tots aquells que reclamem per una societat més justa i equitativa on les persones siguin totes reconegudes com a iguals i tractades amb el mateix respecte, independentment de les seves característiques particulars i socio-demogràfiques. Educant des de la base amb una perspectiva de gènere estarem sembrant les bases per a l'assoliment d'aquesta societat a la qual aspirem




[2] Nash M. Identidades de género, mecanismos de subalternidad y procesos de emancipación femenina. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 2006. Pàg. 73-74 En linea http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=nash%20%2B%20identidades%20de%20genero&source=web&cd=1&cad=rja&sqi=2&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cidob.org%2Fes%2Fcontent%2Fdownload%2F1835%2F17632%2Ffile%2F73-74nash_cast.pdf&ei=4q_DUJrJF-ir0AXs1IDwBg&usg=AFQjCNFDAJaza4TOfcAxB6zyuTVLZaJofg&bvm=bv.1354675689,d.d2k

[3] Género, lenguaje y traducción. Edit. José Santaemilia Ruiz. Universitat de València (2003) Pàg. 69. En línea: http://books.google.es/books?id=CkhNuK87mz0C&pg=PA69&dq=identitats+medi%C3%A0tiques&hl=es&sa=X&ei=OvjFULbrOsiLhQfx7YHgDg&ved=0CD8Q6AEwBQ#v=onepage&q=identitats%20medi%C3%A0tiques&f=false

[4] Tratamiento y representación de las mujeres en las teleseries emitidas por las cadenas de televisión de ámbito nacional. Red2Red Consultores. Catálogo de publicaciones de la Administración General del Estado. Ministerio de la Presidéncia. En línia:  http://www.amecopress.net/spip.php?article1522



No hay comentarios:

Publicar un comentario